Mogu li webinari i e-learning tj. online edukacije nadomjestiti seminare i edukacije uživo?
Vrijeme u kojem živimo i pandemija su promijenile mnoge navike u našim životima, pa tako i uobičajene načine edukacija vezane uz razvoj zaposlenika. Što zbog nemogućnosti okupljanja u prvoj fazi zaključavanja gospodarstva, što zbog straha od nepoznatog i načina širenja virusa nakon toga, pa do novih ograničenja okupljanja većeg broja osoba pred kraj godine, mnoge tvrtke koje inače ulažu u razvoj svojih zaposlenika kroz seminare i radionice prisiljene su tražiti alternativna rješenja za svoje zaposlenike.
Kako se pojavom pandemije i zaključavanjem mnogih aktivnosti sve više poslovanja usmjerilo na rad na daljinu i rad iz ureda od kuće, kako je nastava za učenike i studente praktički preko noći “preseljena” iz škola i fakulteta u dječje sobe i dnevne boravke, logično je da i tečajevi, radionice i seminari za razvoj zaposlenika slijede te nove trendove i počinju se održavati “na daljinu” putem online edukacija, webinara, e-learninga i sl.
Što su online webinari i e-learning edukacije?
Online webinari se mogu također održavati uživo u realnom vremenu putem mnogih dostupnih platformi koje su se razvile pojavom pandemije (npr. Zoom, MS Teams, Cisco Webex itd.), te se sudionici na iste spajaju tj. prijavljuju u unaprijed zakazano vrijeme npr. putem linka koji su ranije primili.
Za razliku od ovih online webinara koji se održavaju u unaprijed zakazanim terminima u realnom vremenu, postoje i e-learning edukacije koje su unaprijed snimljene i kojima svaki sudionik pristupa sa svojim pristupnim podacima koje dobije prilikom prijave, u vrijeme i s mjesta koje njemu najbolje odgovara.
Mnogi poslodavci još uvijek pomalo zaziru i sumnjaju u efikasnost i isplativost ovakvog načina ulaganja u svoje zaposlenike, ali neminovno je da ono postaje neka nova stvarnost i logičan odgovor na izazove vremena u kojem živimo.
I da, ne treba nužno biti da ono ima samo nedostatke u odnosu na klasične načine edukacija licem u lice, pa pokušajmo napraviti kratki pregled prednosti i nedostataka svakog od ovih načina edukacija kako bi se ubuduće možda lakše balansiralo i odabiralo najadekvatnije načine ulaganja u svoje zaposlenike i u sebe same jednog dana kad će biti moguće birati između ova dva modela učenja.
Glavne prednosti i nedostaci online edukacija
Kao i sve u životu, online edukacije tj. webinarI i e-learning u usporedbi s edukacijama uživo imaju određene prednosti, ali i nedostatke.
U tablici u nastavku su pobrojane neke od glavnih prednosti i nedostataka online edukacija, webinara, e-learninga i drugih oblika edukacija „na daljinu“. Logično, za seminare i edukacije uživo licem u lice vrijedi obrnuto, tj. što je kod „edukacija na daljinu“ prednost, to je kod onih uživo licem u lice nedostatak i obratno.
PREDNOSTI | NEDOSTACI |
---|---|
Veća fleksibilnost, jednostavnost pristupa i praktičnost – zaposlenici mogu pristupati iz udobnosti svog doma ili svog ureda, a ako je webinar unaprijed snimljen, mogu ga pratiti u vrijeme po vlastitoj želji. Jedini preduvjet je pristup internetskoj vezi i računalu (ili mobitelu, tabletu i sl.). | Teže je pratiti angažiranost publike i neverbalnu komunikaciju te je izazovnije u potpunosti uključiti sudionike, čak i u slučaju ako je online edukacija uživo. Sudionicima je manje uzbudljivo uključiti se u interakciju makar su im uključeni kamera i mikrofon. |
Cijena – obično su jeftiniji i isplativiji u odnosu na klasične edukacije licem u lice, osobito kad se cijena izražava po polazniku, jer se online edukacije istovremeno mogu isporučiti za veći broj polaznika. | Manje je interakcije među sudionicima (ili barem nije na istoj razini kao kod edukacija uživo licem u lice), što je zapravo ograničenje kako za same sudionike, tako i za trenera. |
Ostali troškovi – manji je gubitak tzv. produktivnog vremena zaposlenika, a nema niti putnih troškova za zaposlenike, što je posebno korisno organizacijama koje imaju zaposlenike u različitim zemljama ili gradovima. Uz to nema niti troškova hotela, dvorana, hrane i pića i sl. | Nedostatak povratne informacije publike trenerima koja je važna u prilagodbi prezentacijskog pristupa (vizualni, neverbalni i verbalni znakovi koji su jači pri komunikaciji licem u lice). |
Jednostavnost organizacije – dovoljno je dati pristupne podatke polaznicima, a ostalo je njihova „odgovornost“. | Trener ne može iskoristiti puni potencijal govora tijela za prenošenje ili isticanje određenih poruka i za emocionalno povezivanje i angažiranje sudionika na najvišoj razini. |
Brža i jednostavnija provjera usvojenog znanja npr. kroz upitnike provjere po završetku određene teme ili ciklusa. | Veća mogućnost distrakcije publike (e-mailovi, telefonski pozivi, članovi obitelji…) i manja kontrola od strane trenera. |
Široko prihvaćen način edukacije za mlađe generacije koje su „odrasle“ online. | Timski rad i grupne vježbe – iako se može organizirati da sudionici rade i surađuju u manjim skupinama na mreži, iskustvo pokazuje da se to može učinkovito raditi samo za manje zahtjevne teme i zadatke. |
Mogu se češće organizirati pa je time olakšan kontinuitet učenja. | Umrežavanje među sudionicima (kad su u pitanju otvorene radionice) je ograničeno jer nema fizičkih pauzi u kojima se uz hranu i piće gradi networking. |
Postojanje i neprekidno usavršavanje suvremenih komunikacijskih platformi i alata u obrazovanju koji omogućavaju dinamičnije učenje. | Tehnički izazovi – od stabilne internetske veze (kako na strani trenera tako i polaznika) do informatičke „pismenosti“ za korištenje raznih platformi koje se koriste za online edukacije i za aktivnosti tijekom istih (npr. chat, ‘dizanje ruku’, korištenje virtualnih ploča, prebacivanje između zaslona i sl.), što ne mogu svi sudionici slijediti jednakom lakoćom i brzinom. |
Tablica 1: Prednosti i nedostaci online edukacija
Što nam donosi budućnost?
Iako na prvi pogled možda izgleda da edukacije uživo, licem u lice, imaju i dalje daleko više prednosti u odnosu na edukacije „na daljinu“, stvari se vrlo brzo mijenjaju.
Jaz između ovih načina edukacija se sve više smanjuje, osobito u današnje vrijeme kad su mogućnosti edukacija uživo ograničene, a istovremeno se platforme za online edukacije brže razvijaju pružajući polaznicima i trenerima sve više alata i mogućnosti umrežavanja i interakcija.
Osim toga, na „tržištu“ sve više participiraju mlađe generacije koje su „odrasle“ online, kojima je to primarni način komunikacije i kojima osobni kontakt nije primarno potreban niti nužan.
Već sada webinari i online edukacije pokazuju svoju vrijednost i prednosti kada se koriste i „konzumiraju“ za pravu svrhu i u pravim okolnostima. One mogu biti izvrsna alternativa edukacijama licem u lice te optimalno i vrlo isplativo rješenje za određene ciljeve učenja.
Osobito su učinkovite za teme koji se mogu predavati kroz relativno kratke prezentacije, ali ne za teme koje zahtijevaju dublje analize i pojašnjenja ili značajnu raspravu i grupni rad.
Primjerice, mogu biti idealni za uvod u određene teme iz područja mekih vještina koje se onda kasnije mogu dalje dublje razrađivati kroz radionice uživo ukoliko se ukaže potreba za određene teme i za veće skupine sudionika.
Usprkos tome što u određenim slučajevima postoje određene prednosti u odnosu na edukacije licem u lice, online edukacije od trenera i samih sudionika iziskuju dodatni napor kako bi se postigao željeni efekt.
S jedne strane od trenera se iziskuje da motivira i vodi sudionike da sudjeluju i da koriste alate koji su im na raspolaganju (npr. chat, grupne vježbe, online upitnici i sl.) kako bi uspješno moderirali radionicu, a od polaznika se očekuje da aktivno sudjeluju u predviđenim aktivnostima i da se potrude svladati alate koji će biti korišteni tijekom online edukacije.
Za e-learning webinare koji su unaprijed snimljeni polaznicima treba dodatno omogućiti komunikaciju s trenerom/predavačem (primjerice putem elektronske pošte) kako bi mogli postaviti određena pitanja ili tražiti dodatna pojašnjenja u slučaju potrebe.
Naravno, podrazumijeva se da predavač na pristiglu elektronsku poštu tj. pitanja odgovori u prikladnom roku.
Da rezimiramo…
Edukacije uživo, licem u lice, neće biti moguće u potpunosti zamijeniti online edukacijama i trebat će im uvijek dati prednost kad god je to moguće, osobito za teme koje zahtijevaju dublje analize, više grupnog rada, više interakcije među sudionicima i između trenera i sudionika, jer što je tema opširnija i treba više vremena za obradu, treneru je lakše održati sudionike angažiranim i motiviranim, a samim tim je i efekt edukacije mnogo veći.
Može se reći da nema ničeg boljeg od interakcije i komunikacije među ljudima pa tako i kod održavanja edukacija i treninga, ali postoje okolnosti i slučajevi kad online edukacije tj. webinari i e-learning mogu biti bolje i prikladnije rješenje, a u današnje vrijeme pandemije i ograničenih okupljanja za sada i jedino moguće.
Više informacija se može pronaći na www.avus.hr , a ukoliko imate pitanja, komentara ili trebate dodatne informacije slobodno nas kontaktirajte OVDJE.